Over Kiwi's en gloeiwormen

13 januari 2016

We verlaten Tairua en gaan op weg naar Waitomo. Het is een rit van circa 3 uur. Dus met de lunchstop erbij duurt het wat langer. En het gaat nog langer duren, want niet lang voordat we er zijn, komen we langs het Kiwi House in Otorohanga. Dit schijnt de plek te zijn om Kiwi's te bekijken, want in het wild zullen we ze niet zien krijgen. Dus stoppen. We hebben mazzel, want zodra we binnen zijn, begint ook de rondleiding en krijgen de Kiwi's eten. We gaan een stikdonker gebouw in, en ja hoor, na een tijdje zien we een Kiwi. Het schijnen redelijk territoriale dieren te zijn, die met hun sterke achterpoten en lange snavel duidelijk maken dat je moet opzouten. Maar wij hebben dubbel mazzel. De verzorgster die deze Kiwi komt voeren is zijn favoriet. De Kiwi kruipt zelfs bij haar op schoot en wil geaaid worden. Alleen als ze de ruimte verlaat laat de Kiwi merken dat hij het er niet mee eens is. In een ander deel van de ruimte (ze noemen het toepasselijk de red light district) zit een jong verliefd stelletje. Ze komen zelfs niet uit hun hokje als het voer gebracht wordt. Tja dat waren nog eens mooie tijden: jong en verliefd!Na ons Kiwi-stopje moeten we nog 20 km naar Waitomo, waar ons Abseil B&B Inn te vinden is. De naam Abseil wordt duidelijk als we aankomen. Het weggetje naar ons onderkomen, gaat echt heel steil omhoog... en dus ook omlaag. Dit B&B wordt gerund door een crea-bea echtpaar. Hij heeft zijn eigen servies ontworpen en beschilderd. De kamer heeft een hemelbedachtige uitstraling omdat er tulle lapen gedrapeerd boven het bed hangen. We moeten ons ontbijt voor morgen van te voren bestellen en onze landlord adviseert ons een stevig ontbijt te nemen, vanwege ons uitstapje morgen.Bij het uitgebreide ontbijt hoort kennelijk ook een honing-ceremonie; opgevoerd door onze landlord. Hij komt binnen met een blad vol honingpotten. Elke pot wordt geopend, krijgt een eigen verhaaltje, en... er moet ook aan geroken worden. Heel apart.Dan vertrekken we voor ons uitstapje: Black Water Rafting. Daar aangekomen moeten we ons eerst in een wetsuit hijsen, helm op met lampje en een rubber band. Hebben jullie er beeld bij. Mooi ... want de foto's staan op en stikje en krijgen we helaas niet op de ipad. Eerst moeten we een testje doen. Achterwaarts de plomp in springen met je kont in de rubberen binnenband. Hilarisch dus en heel koud. Het water is circa twaalf graden!!! Daarna gaan we de grotten in. Het is klouteren over rotsen en door het water. Ook stukken waar genoeg water staat zodat je drijvend op de rubberen band zachtjes meegevoerd wordt. Op een gegeven moment moeten we allemaal onze lampjes uitdoen en naar boven kijken. Het lijkt een heel ander universum, maar het zijn glimwormen. Werkelijk schitterend. Op bepaalde plaatsen zingen onze gidsen ook nog een mooi liedje voor ons. Dat klinkt ook al heel bijzonder in de grot. Een buitengewone ervaring al met al.Volgende stop wordt Rotorua, waar we in een Holiday Inn slapen. Wel een beetje een cultuurschok, maar gelukkig zijn onze dames hier ook weer. Zo een hapje eten en morgen een mooie wandeling maken door regenwoud met gids.

1. Myra:
    13 januari 2016
    Wat een leuke tocht om met een band door de grotten heen te gaan! En bijzonder lijkt mij die glimwormen.
  2. Saskia:
    Hallo Kiwi's,

De verslagen worden steeds mooier! Hebben jullie eigenlijk de haka al geoefend?
  3. Johan Schuurman:
    14 januari 2016
    Man wat een belevenissen, hartstikke leuk.
    Groetjes Johan en Baukje de honden en 5 gezonde puppen !
  4. Akke Binkies Friends:
    14 januari 2016
    Jeee fantastisch hoor ook geinig zo n Crea Bea echtpaar ertussen klinkt een beetje als een Agatha Christi Mysterie without the murder, had iemand in die grot kunnen liggen hihi spannend
    nou zal hier wel saai zijn bij terug komst, het is hier werkelijk heel erg nat brrrr
  5. Wim en Jannie Jorksveld:
    14 januari 2016
    Na een periode van afwezigheid in den vreemde de laptop weer opengeklapt en zowaar de familie Mittelmeulen of zoals u wenst Vermeulmeijer (geef de voorkeur maar even aan) is afgereisd naar verre oorden. Met belangstelling hebben wij vanavond jullie reisverslagen gelezen.(Eerlijk gezegd 2 keer) Zeer interessant , spannend, en wat fantastisch de grotten-tocht . Heeft het zingen van het lied door de gidsen nog een bepaalde betekenis?
    Even terzijde, de stijl van verslaglegging spreekt ons wel aan . We zien met belangstelling uit naar het volgende verslag.
    Liesbeth en Sander Nous Vous embrassons tres fort et bon change om maar eens even een taal te gebruiken van waar wij zojuist van zijn teruggekeerd
    Jannie en Wim Jorksveld