Van Bali naar Elburg

12 februari 2016

Lekkere temperatuur van zo rond de 27 graden uitzicht op zee ontbijten met nasi-goreng en verse fruitmix en het vooruitzicht van een dagje snorkelen , wat wil een mens nog meer ,oh ik vergeet nog de geweldige bediening van al die aardige mensen hier die hun best doen om het ons toeristen maar zo goed mogelijk naar de zin te maken , wat ze ook prima lukt overigens.
We worden zo opgehaald door mensen van de duikschool om te gaan snorkelen bij een eiland hier niet zo ver vandaan . Samen met een ander Nederlands stel en een Duits koppel gaan we met de auto naar een nabij gelegen vissershaventje vanwaar we met een soort verbouwde vissersboot naar het eiland varen waar een mooi rif ligt .
Een half uurtje varen op een mooie kalme zee , geen wind zon en spiegelglad water is ook geen straf al moeten we wel goed opletten dat we niet verbranden want het zonnetje gaat aardig tekeer.
We varen om het eiland heen om dan samen met nog een aantal andere bootjes met snorkelaars op een meter of 50 uit de kust voor anker te gaan.
Na wat laatste waarschuwingen van de gids dat we geen stukken koraal af mogen breken en voorzichtig moeten zijn met dingen aanraken want of ze zijn scherp of ze zijn giftig , gaan we overboord.
We snorkelen op de rand van het rif , aan de éne kant is het nauwelijks 2 meter diep en over de rand valt de bodem niet te zien in dit toch zeer heldere water.
De kreet van het is net of je in een aquarium zwemt is hier zeker van toepassing .
We zien ik weet niet hoeveel soorten koraal , annemonen , vissen en zeesterren in de meest gekke kleuren kortom gigantisch mooi.
 Een paar jaar geleden zijn we op het Great Barrier Reef geweest in Australië maar dit is zeker zo mooi.
We zwemmen  met de stroom mee een heel eind langs het eiland terwijl onze gids van alles aanwijst .
Na een uurtje is het wel even mooi geweest en worden we weer opgepikt door het bootje.
De meegebrachte lunches met sandwiches en natuurlijk nasi-goreng gaan er goed in en daarna kunnen we nog wat zonnen terwijl de schipper de boot gaat verkassen naar een andere plek.
Volgens de gids is het hier wat minder mooi maar het blijft nog steeds een schitterend kleurenpallet.
Aan het einde van de tocht komen we ook Nemo nog tegen uit de gelijknamige film.
Hij of zij vermaakt zich prima door tussen de tentakels van een zeeannemoon door te racen zoals het Nemo's betaamd.
Aan al het mooie komt een eind zo ook aan deze tocht en de schipper brengt ons weer netjes terug naar de haven waar de auto alweer staat te wachten .
De rest van de middag en avond brengen we in gepaste horizontale positie door met een goed boek een kleine alcoholische versnapering en s'avonds dineren .
We hadden ons wel verheugd op een stukje Baracuda bij het eten maar helaas is deze niet voorradig zodat we ons moeten behelpen met garnalen voor Liesbeth en Mahi-Mahi voor mij.
Ik heb het even gegoogeld want geen idee wat Mahi-Mahi is , het blijkt Goudmakreel te zijn ik mag wel zeggen een lekker stevig visje.
De volgende dag , de laatste echte vakantiedag staat er niets op het programma dan een beetje luieren en badderen  etc.
Liesbeth maakt wel een afspraak om zich te laten masseren zodat de boel een beetje losser komt te zitten.De masseuse heeft er flink werk aan want als het hele programma is afgewerkt begint ze nog een keer opnieuw omdat nog niet alles goed los is.
Tot slot worden ook nog even de oren behandeld met een smeulende fakkel die ervoor  moet zorgen dat de binnenkant een beetje schoon wordt en ze voortaan beter luistert eh sorry hoort.
Het is verder een dag die weinig vermeldenswaardigheden heeft of het moet zijn dat we bij het avondeten een gigantische hoosbui over ons heen krijgen wat niet zo fijn is als je op het strand zit te eten.
We gaan dan ook maar rap naar binnen en met de hele klub.
De bui blijft nog een tijdje hangen wat bij het douchen onder onze buitendouche toch wel een aparte ervaring is.
De hele Boedhistische gemeenschap is al een paar dagen zich aan het voorbereiden op het feest Galungan waarbij alle goede goden extra worden geeerd en de slechte goden worden afgeweerd.
Alle beelden bij de huizen en tempels krijgen rokjes aan kanarigeel of zwart-wit geblokt er worden parasols boven gezet en langs de wegen staan overal metershoge bamboestaken die helemaal versierd zijn met bladeren bloemen en een soort lampions.
De hele gemeente gaat bij alle beelden offers brengen wierookstokjes branden en de boel ook een beetje besprenkelen met water of zoiets.
Er zijn ook mensen bezig met de offergaven van de ene god naar de andere te verplaatsen al laten ze dan altijd wel een kleinigheidje liggen op de vorige plek .
Omdat we nogal een flink stuk moeten rijden om op het vliegveld te komen en geen idee hebben wat voor invloed de feestelijkheden hebben op onze reistijd hebben we de taxi maar wat eerder besteld zodat we wat extra speling hebben als we ergens vastlopen in het feestgedruis.
Eenmaal onderweg blijkt het echter overal heel rustig te zijn hoewel dit waarschijnlijk mede door het weer komt.
De regentijd was al aangebroken , maar vandaag lijkt het wel of  de zondvloed is losgebroken , en dat sprookje van de buien zijn kort maar hevig gaat ook niet op want die bui duurt zeker 2 uur en dat vind ik niet zo kort.
Dwars over Bali ligt een bergketen en daar moeten we overheen en die bui gaat met ons mee.
Het water komt in golven over de weg die toch al niet in topconditie is en het is maar te hopen dat onze chauffeur de zaken onder controle houdt.
Dat lukt hem heel aardig en we zijn ruim op tijd op het vliegveld.
Ik heb gisteren al even gekeken naar de bezetting en als het goed is moeten we wel mee kunnen al is het de vraag waar we dan zitten.
Bali - Singapore zitten we achterin maar het volgende traject naar Amsterdam zitten voorin en dat scheelt toch wel op zo'n vlucht van 13 uur , lekker eten , filmpje kijken stoel plat en lekker snurken .
De vakantie zit erop en we gaan weer terug naar de dagelijkse regelmaat.
Het was een prachtige vakantie waarin we heel veel gezien en beleefd hebben en waar we nog een hele tijd met genoegen aan terug zullen denken.
Er zullen vast wel mensen denken , waarom deze blog ? Nou gewoon omdat we dat leuk vinden en omdat je dan de zaken op een rijtje zet en misschien niet zo snel vergeet wat we allemaal hebben gedaan.
Wij hopen dat jullie het ook leuk vonden en misschien tot een volgende keer!
Liesbeth en Sander

1. Myra:
    12 februari 2016
    Ha Liesbeth en Sander, Welkom thuis en bedankt voor het blog.
    Het was zeker leuk om zo een beetje met jullie mee op reis te zijn.
    Liefs Myra
  2. Edith:
    12 februari 2016
    Genoten van het verslag van jullie belevenissen!
    X